فیلترهای فعال

چراغ راهنمایی برقی

چراغ راهنمایی برقی

چراغ راهنمایی برقی چه کاربردی دارد؟ چه مدل های از چراغ راهنمایی وجود دارد؟. مزیت استفاده از این نوع چراغ چیست؟ و بی نهایت سوال دیگر که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. در واقع چراغ راهنمایی برقی یکی از ضروری ترین تجهیزات ترافیک شهری است. این چراغ ها، با امکان وصل شدن به یک دستگاه کنترل کننده قادر هستند در زمان های کم تردد در حالت چشمک زن قرار بگیرند. آیا شما هم قصد خرید این نوع چراغ ها را دارید، اما نمی دانید یک چراغ راهنمایی خوب چه ویژگی های باید داشته باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ گویی به سوالات ذکر شده، با انواع و مزیت های این چراغ ها آشنا شوید. پس تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه چراغ راهنمایی 

اولین علامت راهنمایی و رانندگی در 9 دسامبر 1868 توسط نایت در خارج از ساختمان پارلمان لندن در وست مینستر نصب شد. این چراغ ها گاز سوز بودند و توسط افسر کنترل می شد، اما این چراغ ها سبب انفجار و تلفات جدی شد. و چند سالی استفاده از آن ها کنار گذاشته شد. اما با گذشت زمان هر روز نیاز به کنترل ترافیک به دلیل افزایش استفاده از انواع وسایل نقلیه و ازدحام ترافیکی  بیشتر می شد. به همین علت اولین چراغ راهنمایی الکتریکی جهان در سال 1914 توسط لستر وایر ، یک پلیس در کلیولند ایالات متحده آمریکا نصب شد. با گذشت زمان و با ظهور فناوری‌های جدید، چراغ‌های راهنمایی به چیزی تبدیل شده‌اند که ما اکنون به عنوان چراغ راهنمایی  می‌شناسیم. در ایران نیز از دهه 30 چراغ راهنمایی در سطح معابر شهر تهران نصب شد.

دسته بندی چراغ راهنمایی از نظر تکنولوژی ساخت

چراغ راهنمایی یکی از تجهیزات کنترل ترافیک است، که نصب آن در مراکز پرتردد شهری بسیار مهم است. این چراغ تاثیرات زیادی در کاهش تصادفات و خسارات وتلفات دارد. این چراغ ها از ورود همزمان افراد و خودروها به یک مسیر جلوگیری می کند. این سیستم ها با برنامه ریزی و کنترل رفت و آمد وسایل نقلیه و عابرین پیاده، در برقراری نطم و امنیت تاثیر بسزایی دارند.

چراغ راهنمایی لامپی

چراغ راهنمایی لامپی یا همان هالوژنی از قدیمی ترین و البته پر مصرف ترین چراغ ها است. این چراغ راهنمایی لامپی یا فلاشر لامپی با برق شهری کار می کند. قیمت بسیار مناسبی دارند و در صورت خرابی تعویض آن ها بسیار آسان است. اما در مقابل به علت نور کم و احتمال بالای سوختن لامپ های رشته ای آن، لامپ های LED جایگزین آن ها شد.

چراغ راهنمایی LED

چراغ راهنمایی ال ای دی سه رنگ طول عمر بالاتری نسبت به نوع لامپی دارند. جنس این نوع چراغ ها عمدتا از نوع پلی کربنات مرغوب بوده و در برابر تابش نور خورشید و اشعه های UV و باران اسیدی بسیار مقاوم هستند. مصرف برق پایینی دارند و وضوح بسیار بالای دارند. این چراغ ها از لامپ های LED یا چراغ های الکترونیکی ساخته می شوند.

چراغ راهنمایی سولار یا خورشیدی

چراغ راهنمایی سولار از جدیدترین مدل ها هستند که سازگار با محیط زیست هستند. بدون نیاز به برق شهری و تنها با نور خورشید کار می کنند. این چراغ ها انرژی مورد نیاز خودشان را از خورشید تامین و ذخیره می کنند.

دسته بندی چراغ راهنمایی از نظر ظاهر

تمام چراغ های راهنمایی اعم از برقی یا خورشیدی یک هدف را دنبال می کنند. اما هر کدام از آن ها از جنبه های می توانند با هم تفاوت داشته باشند. یکی از این نقطه تمایز، شکل ظاهری نشان دادن سه رنگ  سبز، زرد و قرمز است.

چراغ راهنمایی برقی برای افراد کوررنگ

یکی از مشکلات افراد کوررنگ، عدم تشخیص رنگ چراغ راهنمایی است. به همین علت در طراحی از اشکال متفاوت و اصوات استفاده می شود. این طراحی سبب می شود تا از سردرگمی این افراد جلوگیری شود.

چراغ راهنمایی برقی چشمک زن

چراغ راهنمایی چشمک زن یا همان wig wag، چراغ های چشمک زن قرمز هستند. معمولاً در گذرگاه‌های همسطح و پل و ایستگاه‌های خدمات اضطراری مانند ایستگاه‌های آتش‌نشانی نصب می شود. که در مدل های تک خانه، دو خانه و سه خانه در بازار موجود است.

چراغ راهنمایی فلش دار

در چهار راه ها و سه راه هایی که بسیار شلوغ هستند، با فلش مسیر حرکت را نشان میدهد.

چراغ راهنمایی هوشمند برقی          

این چراغ ها دارای سیستمی هستند که در فواصل زمانی، هر چند ثانیه آپدیت می شودو اطلاعات جدید دریافت می کند. وجود این تابلوها در سطح شهر از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری می کند

 

چراغ راهنمایی عابر پیاده

چراغ راهنمایی معکس شمار برقی

چراغ راهنمایی برقی چگونه کار میکند

برای جلوگیری از هر شلوغی و هرج و مرج، ناچار به پیروی از قوانین هستیم. چراغ راهنمایی برقی در سراسر نقاط شهر با هم در رابطه هستند تا ترافیک کنترل شده و بدون توقفی وجود داشته باشد. این چراغ ها نسبت به نوع LED، برق کمتری مصرف می کنند. اما در نوع ال ای دی اگر چراغی سوخت فاجعه رخ نمی دهد و بقیه LED ها به کارشان ادامه می دهند. لامپ های رشته ای در حدود 1000 وات برق مصرف می کنند اما نوع LED در حدود 15 تا 20 وات مصرف دارد. در مدار الکتریکی این چراغ ها سه لامپ قرار دارد که در حالت موازی به یکدیگر متصل هستند. این اتصال سبب می شود تا در زمان خاموشی یک لامپ، دیگری بتواند روشن بماند.

مزیت چراغ راهنمایی برقی

مهمترین مزیت چراغ راهنمایی برقی نسبت به انواع دیگر چراغ ها، قیمت مناسب آن است. تمام چراغ های راهنمایی در سراسر دنیا از مواد و آلیاژهای یکسانی در ساخت آن ها استفاده می شود. استفاده از انواع گوناگون این چراغ ها با ظاهر و اشکال متفاوت، در زیبا سازی شهر بسیار تاثیرگذار هستند. پخش نور در این چراغ ها به وسیله لامپ انجام می شود.

نتیجه گیری 

چراغ راهنمایی برقی یکی از ملزومات تجهیزات ترافیکی محسوب می شود. در این مقاله با انواع چراغ  راهنمایی آشنا شدید. شما می توانید جهت تهیه انواع تجهیزات ترافیک شهری با بهترین کیفیت و تضمین قیمت با کارشناسان ما در تماس باشید.