فیلترهای فعال

چراغ راهنمایی خورشیدی

%category-name%%separator%%shop-name%

نور ، چه به صورت طبیعی حاصل از خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از لامپ الکتریکی در زندگی روزمره همگی به عنوان روشنایی ظاهر شده و تاثیرات زیادی بر زندگی ما می گذارد.  چراغ راهنمایی نقش بسیار اساسی در چهار راه های خیابان ها برعهده دارد. زیرا در صورت عدم وجود چراغ راهنمایی به خصوص در چهارراه ها ، هرج و مرج در ترافیک و از همه مهم تر خطرات ناشی از تصادف بوجود می آید. چراغ راهنمایی و رانندگی انواع مختلفی دارد . محبوب ترین و پر فروش ترین آن چراغ راهنمایی خورشیدی یا به عبارت دیگر چراغ راهنمایی سولار است . 

مانند هر منبع انرژی دیگری، انرژی خورشیدی دارای چند مزایا و معایب در کاربرد آن است و درک هر دو روی سکه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا سرمایه گذاری روی انرژی خورشیدی ارزشش را دارد یا خیر.

چراغ راهنمایی در ایران

در ایران اخیراً برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی ، حرکت به سمت انرژی خورشیدی استقبال می شود، به دلیل گسترش بازار ،چراغ های خورشیدی خود به رسمیت شناخته شده است. چراغ راهنمایی خورشیدی جایگزین چراغ‌های سنتی در جاده‌ها، خیابان، چهار راه ها و... شده‌اند. با درک مزایای اقتصادی، شهرها و خیابان‌های بیشتری برای روشن کردن جاده‌های خود به انرژی خورشیدی روی می‌آورند و از این قبیل چراغ ها برای اجرای نظم در چهار راه ها و خیابان ها استفاده می شود. 

تحت تاثیر فناوری روشنایی مدرن پایدار و مناسب، شرکت ها و دولت ها به نصب چراغ راهنمایی خورشیدی در تقاطع ها و سایر مکان های عابر پیاده علاقه مند شده اند. برای کاهش تصادفات و جرایم شبانه و افزایش ایمنی، می توان چراغ های راهنمایی سولار را در بلوار ها و چهارراه ها نصب کرد تا شرایط جاده را برای تردد خودروها و عابران پیاده مناسب کنند. 

چراغ راهنمایی خورشیدی دارای فواید بسیار زیادی است . افزایش طول عمر ، کاهش مصرف انرژی و کاهش قیمت های ناشی از آن از جمله فواید چراغ راهنمایی خورشیدی است . چراغ راهنمایی سولار نسل جدید چراغ های راهنمایی است که پانل های خورشیدی، باتری ها، کنترلرهای یکپارچه در آن استفاده شده است. 

چراغ راهنمایی خورشیدی یک چراغ خیابانی، پارکینگی یا منطقه ای است که به طور کامل از انرژی خورشیدی تغذیه می کند. چراغ های راهنمایی سولار برای ایمن کردن خیابان ها با حداقل خرابی مهندسی شده است.

چراغ راهنمایی سولار ضد آب هستند و در برابر شرایط آب و هوایی سخت بهترین عملکرد را دارد. چراغ راهنمایی خورشیدی با مشخصات فنی متنوع برای خیابان ها و چهار راه ها در دسترس است. 

چراغ راهنمایی خورشیدی مزایای زیادی دارند. چراغ راهنمایی خورشیدی به طور خودکار کار می کند، نیازی به دخالت دستی ندارد، در روز شارژ می شود و در طول شب چشمک می زنند. از آنجایی که این چراغ خود تغذیه است، این چراغ راهنمایی سولار برای روشنایی نیاز به شبکه برق ندارد. 

چراغ راهنمایی خورشیدی چگونه کار می کند ؟ 

چراغ راهنمایی سولار دارای یک صفحه ی خورشیدی است . سلول های خورشیدی وظیفه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز این چراغ ها را برعهده دارند. با ذخیره انرژی در باتری های تعبیه شده در این چراغ ها ، امکان روشن بودن آن ها در طول شب و حتی در روز های ابری نیز فراهم می شود. در طراحی چراغ راهنمایی خورشیدی از لامپ های LED استفاده شده است که همین موضوع میزان مصرف انرژی این چراغ را کاهش می دهد و طول عمر آن را زیاد می کند. 

 

ویژگی های چراغ راهنمایی خورشیدی : 

چراغ‌های راهنمایی خورشیدی دستگاه‌های سیگنال‌دهنده‌ای هستند که توسط پنل‌های خورشیدی در تقاطع‌های جاده‌ها، گذرگاه‌های عابر پیاده و سایر مکان‌ها برای کنترل جریان ترافیک قرار دارند. آنها حق تقدم را با استفاده از چراغ های رنگ های استاندارد (قرمز -  زرد - سبز) با استفاده از کد رنگ جهانی به کاربران جاده اختصاص می دهند.

چراغ راهنمایی خورشیدی می تواند به صورت 3 شبانه روز در تاریکی و هوای نیمه ابری کار کند. بیشتر چراغ‌های راهنمایی خورشیدی از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند زیرا قابل اعتمادتر هستند و مزایای بیشتری نسبت به سایر چراغ های روشنایی مانند لامپ‌های CFL دارند، زیرا مصرف انرژی بیشتری دارند، طول عمر بیشتری دارند و به سرعت روشن و خاموش می‌شوند. 

چراغ‌های راهنمایی خورشیدی حاوی محفظه‌هایی هستند که باتری‌ها و مدارهای کنترل پنل را در خود جای می‌دهند. چراغ‌های راهنمایی موجود را می‌توان با یک منبع برق کمکی با استفاده از پنل‌های خورشیدی برای استفاده در هنگام قطع برق ارتقا داد. 

سایر قسمت های چراغ راهنمایی خورشیدی شامل یک کنترلر شارژ برای کنترل شارژ و دشارژ باتری و یک تایمر شمارش معکوس است که مدت زمان باقی مانده قبل از تخلیه کامل باتری را نشان می دهد.

 

مزایای چراغ راهنمایی خورشیدی : 

کاهش آلودگی و صرفه جویی در مصرف انرژی

مقرون به صرفه 

بدون نیاز به تاسیسات برق پیچیده

عدم نیاز به سیم کشی های طولانی

کنترل هوشمند، نصب و نگهداری آسان

تنوع گسترده

معایب چراغ راهنمایی خورشیدی : 

گران تر از چراغ های معمولی 

خطر سرقت

نیاز به بازرسی زود به زود در شرایط آب و هوایی بد

تعویض باتری ها

 

چراغ راهنمای خورشیدی چقدر دوام می آورند؟

چراغ‌ راهنمایی خورشیدی باکیفیت از این نظر برجسته می‌شوند که به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا سال‌ها پس از خرید ارزش داشته باشند. به طور کلی، می توان انتظار داشت که باتری های موجود در چراغ راهنمایی خورشیدی در فضای باز حدود 3-4 سال قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشد، دوام بیاورد. 

چراغ راهنمای خورشیدی با راندمان بالا و باتری های قوی در سیستم انرژی خورشیدی استفاده می شود. امکان گسترش سیستم با توجه به نوع تقاطع و تعداد جهت ها وجود دارد.

نتیجه گیری 

چراغ راهنمایی خورشیدی ضرورت خود را در چهارراه ها و خیابان ها به ویژه در مناطقی که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند اثبات کرده است. علاوه بر آن ویژگی سازگاری آن ها با محیط زیست و قابلیت اطمینان بالای آن ها بر اهمیت این الزام دوچندان کرده است. از طرف دیگر یکی از مهم ترین تجهیزات کنترل ترافیک ، چراغ های راهنمایی رانندگی خورشیدی است. 

علاوه براین در کشور ایران به دلیل کمبود انرژی الکتریکی و به منظور جلوگیری از به هدر رفتن این انرژی، استفاده از چراغ راهنمای خورشیدی موثرترین راه است .