وبلاگ ترافیکی

مفهوم چراغ سبز راهنمایی چیست – معنی رنگ های چراغ راهنمایی چیست؟

مدیر ترافیکی
مدیر ترافیکی

فهرست مقاله

با افزایش شدید استفاده از لوازم نقلیه در خیابان ها ، معضل ترافیک به امری خسته کننده و استرس زا برای تمامی رانندگان و همینطور پلیس راهنمایی و رانندگی تبدیل شده است. یکی از اصلی ترین روش های کنترل ترافیک ، استفاده از چراغ راهنمایی میباشد و با یادگیری صحیح مفهوم رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی میتوان به حل این مشکل کمک کرد.

تاریخچه استفاده از چراغ راهنمایی

شاید باعث تعجب باشد اما جالب است بدانید که پیشینه استفاده از چراغ راهنما به قبل از اختراع اتومبیل برمیگردد. اولین چراغ های راهنمایی برای کنترل عبور و مرور چهارپایان و کالسکه و واگن در سال 1868 در لندن استفاده شد.

تاریخچه چراغ راهنمایی
تاریخچه چراغ راهنمایی

چراغ های اولیه دارای دو فانوس با گاز های رنگ قرمز و سبز بود که دستور ایست و عبور را برای کالسکه و واگن ها صادر میکرد. ایده اولیه ساخت این نوع از چراغ توسط یکی از مهندسین راه آهن لندن به نام J.P Knight ارائه شد. پس از این اختراع بود که یادگیری مفهوم رنگ چراغ راهنمایی به پایه ای ترین اموزش برای استفاده از لوازم نقلیه تبدیل شد.

پیشرفت چراغ راهنمایی و رانندگی

یکی از محدودیت های اولیه چراغ رانندگی دستی بودن آن بود. چراغ های اولیه رانندگی بصورت دستی و با استفاده از مشعل های پلیس شعله ور شده و تغییر رنگ آن امری زمان بر بود. همچنین استفاده از این نوع گاز خطرناک بوده و باعث ایجاد حوادث خطرناک برای پلیس میشد.

 با گذر زمان و همه گیر شدن استفاده از برق و الکتریسیته ، چارلز آدلر جونیور راهکاری را ارائه کرد که با استفاده از دکمه های ساده به راحتی بتوان رنگ چراغ را تعویض کرد. امروزه اما چراغ های راهنمایی با تایمر زمانی مخصوص به خود و با تشخیص مقدار ترافیک تغییر رنگ داده و بهتر میتواند ترافیک را کنترل کند.

پیشرفت چراغ راهنمایی و رانندگی
پیشرفت چراغ راهنمایی و رانندگی

آموزش مفاهیم چراغ راهنمایی

مفهوم رنگ چراغ راهنمایی یکی از اصلی ترین نکات آموزشی برای دریافت گواهینامه میباشد که در تمامی کشور ها با قوانین یکسان تدریس و رعایت میشود. جالب است بدانید که سه رنگ اصلی چراغ های راهنمایی دارای طیف رنگی خاص برای مبتلایان به کوررنگی نیز میباشد و آموزش آن بصورت جداگانه ارائه میشود.

معنی رنگ های چراغ راهنمایی چیست؟

تا کنون متوجه شدیم که چراغ راهنمایی به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم کنترل ترافیک ، کاهش خطا و بهبود حمل و نقل عمومی استفاده میشود. اما در چراغ راهنمایی امروزی معنی هر رنگ در چراغ راهنمایی چیست؟

مفهوم رنگ چراغ راهنمایی زمانی مشخص میشود که بخواهیم با استفاده از چراغ راهنمایی به کنترل و مدیریت ترافیک لوازم نقلیه موتوری ، چهارپایان و حیوانات ، واگن ها و کالسکه ها و همینطور عابرین پیاده بپردازیم. در ادامه هر رنگ چراغ راهنمایی و معنی آن را بررسی میکنیم.

مفهوم چراغ سبز راهنمایی

چراغ سبز به معنی مجاز بودن در حرکت است. زمانی که رانندگان چراغ سبز را مشاهده میکنند ، میتوانند در مسیر مجاز حرکت کرده و حق گردش را نیز دارند ؛ اما باید توجه کرد که حرکت و یا گردش توسط وسیله دیگری ممنوع نشده باشد. همواره این نکته را باید در نظر داشت که دستور پلیس راهنمایی و رانندگی بر چراغ راهنمایی ارجحیت دارد.

 با اینکه مفهوم رنگ سبز چراغ راهنمایی مجاز بودن برای حرکت کردن است اما رانندگان وسایل نقلیه باید بهترین تصمیم را برای حرکت در هنگام مشاهده چراغ سبز بگیرند. در برخی از موارد عبور از چراغ و ورود به تقاطع باعث افزایش ترافیک میشود. در این زمان راننده باید از چراغ سبز عبور نکند تا تقاطع بطور کامل تخلیه شود.

مفهوم چراغ زرد راهنمایی

رنگ زرد به معنی احتیاط در هنگام حرکت میباشد. رنگ زرد چراغ راهنمایی در فاصله چند ثانیه میان چراغ سبز و قرمز نمایان شده و هدف اصلی از این روشن شدن این چراغ تخلیه تقاطع میباشد. جالب است بدانید که چراغ زرد از ابتدا در چراغ های راهنمایی وجود نداشته و در چراغ های امروزی مشاهده میشود.

زمانی که راننده با چراغ زرد روبرو میشود اجازه عبور ندارد و موظف است پشت خط ممتد ایست توقف کند زیرا باعث ایجاد ترافیک و یا تصادف میشود. تنها در حالتی میتوان از چراغ زرد عبور کرد که کنترل و متوقف کردن وسیله نقلیه تا قبل از خط ایست ممکن نباشد.

رنگ قرمز چه مفهومی در چراغ راهنمایی دارد؟

رنگ قرمز بصورت پایه رنگی بازدارنده ، هشدار دهنده و منع کننده در تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی میباشد. این رنگ به معنی ایست کامل  در فاصله 5 متری در پشت خط ممتد میباشد و راننده اجازه عبور از تقاطع را تا زمانی که چراغ قرمز رنگ است ندارد.

چراغ های چشمک زن رانندگی

در یادگیری مفهوم رنگ چراغ راهنمایی باید به چراغ های چشمک زن نیز توجه کرد. چراغ زرد چشمک زن به این معنی است که راننده با احتیاط کامل و کاهش سرعت اجازه عبور را دارد. معمولا چراغ زرد چشمک زن رانندگی در تقاطع مسیر اصلی به فرعی قرار دارد.

چراغ قرمز چشمک زن نیز نوع دیگری از چراغ های چشمک زن رانندگی میباشد که معمولا در تقاطع راه فرعی به اصلی نصب میشود. راننده وسیله نقلیه با مشاهده چراغ قرمز چشمک زن باید ابتدا پشت خط ایست توقف کرده و با اطمینان از نبود خطر عبور کند.

مفهوم رنگ چراغ راهنمایی با پیکان

 این نوع از چراغ راهنمایی مشکل گردش به چپ و راست را نیز حل کرده و بطور کلی در تقاطع های دارای ازدحام استفاده میشود.چراغ راهنمایی دارای پیکان علاوه بر کنترل حرکت مستقیم ، گردش به چپ و راست را نیز کنترل میکند و در صورتی که پیکان در هر جهت به رنگ قرمز باشد به این معنی است که گردش به آن جهت ممنوع بوده و نمیتوان گردش کرد.

مفهوم رنگ چراغ راهنمایی با پیکان
مفهوم رنگ چراغ راهنمایی با پیکان

چراغ راهنمایی مخصوص عابر پیاده

چراغ راهنمایی مخصوص عابرین پیاده دارای دو رنگ قرمز و سبز که معنی آنها به مانند تعاریف پیشین برای توقف و مجاز بودن به حرکت میباشد. چراغ راهنمایی عابر پیاده بطور معمول در کنار خطوط عابر پیاده و در شریان های درجه دو و سه استفاده میشود.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود / ثبت نام در مگ ترافیک کالا